Polákia Magazin

Független Lengyel-Magyar Kulturális Magazin

A portá(r)s fotó

2 min read

Ha egy kevéssé jóindulatú, ám annál öregebb portás beszabadul egy koncertterembe fényképezőgéppel, abból elég érdekes dolgok kerekedhetnek ki. Először is, rabul ejti a zene, a közeg, s az ott lévők. Hogy pontosan mi is? A Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Zenei Gyűjteménye immár hetedik esztendeje egy olyan intézményt hozott vissza az élők sorába, mely az elmúlt másfél évszázad során egyre inkább tetszhalottként várta feltámadását. A XIX. század végétől lassan elkezdtek eltűnni azok a koncerttermek, színházak, ahol a közönség széles rétege (még ha társadalmilag el is különültek) engedhette át magát a zene élvezetének. Olyan kor volt ez, amikor egy zeneszerző sikere nem csupán az arisztokrácia mecenatúrájától függött, hanem az ablakpucoló gyerekektől is, kik – még ha hamisan is – fütyülték dallamaikat.

Ekkor még a zene létezett csupán, ami nem vált szét „komoly és könnyű” irányba, egyszerűen mindenki élvezhette, kinek hallását nem vette el a „boldog békeidők” háborúinak ágyúdöreje. „Tessék regisztrálni!, helyet foglalni és élvezni a pillanat örömét!” Így lehet összefoglalni egy mondatban a filozófiát, legyen az egy koncert, vagy egy társasági beszélgetés zenei témában. A lehetőségeknek csupán a méretek szabnak határt. Akik egy szimfóniára, vagy egy veretesebb rock produkcióra számítanak, be kell hogy érjék egy intimebb kamarazenei világgal, legyen az régi zene, kortárs vagy jazz.

S hogy ez számomra mit is jelent? Egy új kihívást. A rock nagyjaitól ellesett, azonban mára sokszor kőbe merevedett színpadias pózai helyett az igazi érzelmek és átélés megörökítését, ami nem csupán a zene vagy az előadó megörökítése, hanem a kettő harmóniája, akár hangok nélkül is. S hogy a kategorizálni akaróknak, a fanyalgó ínyenceknek legyen min vitázni, íme a PORTÁ(R)S FOTÓ!

Kapcsolódó

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük